Hoofdstuk 7 | Inhoudsopgave | Aanhangsel 1

Het Goddelijk Voornemen



Besluit

Onze "wetenschappelijke" methode, die de Schriften onderzoekt zonder vooropgezette mening, en in een geestesgesteldheid die steeds de volle waarheid zoekt en bereid is een persoonlijke overtuiging op te offeren, heeft ons gevoerd tot een begrip van Gods Voornemen dat al de geïnspireerde gegevens doet samenstemmen. Ze doet vele theologische en andere moeilijkheden verdwijnen, vermijdt tegenstellingen en toont dat we niet alleen door Gods genade kunnen behouden worden, doch reeds nu, in de geest, kunnen komen tot het einddoel waar God alles in allen is. Zo geeft ze dan voldoening aan de rede en aan het "hart". Ze kent aan Gods Woord zijn volle waarde toe en verheerlijkt God. Het feit dat we een synthese kunnen maken van al de gegevens, al zijn ze verspreid in de geschriften van talrijke mensen en over een lange periode, bevestigt de ingeving van het Boek.

Indien sommige onzer gevolgtrekkingen in strijd zijn met de overtuiging van de lezer, spijt het ons ten zeerste, doch we wijzen erop dat we misschien zelf die meningen hadden en dat een ernstig onderzoek ons genoodzaakt heeft ze prijs te geven. We nodigen in dit geval de lezer uit die zaak nog eens te onderzoeken, rekening houdende met de Schrift in haar geheel en zonder vooringenomenheid. We wensen niet te strijden tegen mensen, doch wel tegen dwalingen die hen misschien gevangen houden en hen beletten de volle heerlijkheid van Gods genade te prijzen. Verre van te beweren dat we zelf de zuivere waarheid bereikt hebben, zouden we dankbaar zijn voor opbouwende kritiek, evenals de man der wetenschap ook steeds bereid is zijn opvattingen te herzien. Evenwel zou degene die zich die moeite zou willen getroosten, zich niet moeten vergenoegen ons een zekere leer voor te stellen, die we waarschijnlijk reeds kennen en die we niet in haar geheel hebben kunnen aanvaarden om zeer goede redenen, doch hij zou zich moeten inspannen aan te tonen dat die leer voortkomt van een algemene beschouwing, die, beter dan de onze, alles omvat wat de Schrift ons wil leren.

Laat er ons verder heel in het bijzonder de nadruk op leggen dat zuivere kennis niet ons einddoel is. We achten die kennis echter nodig om beter Gods liefde en genade in te zien en dan ook om beter naar Gods wil te kunnen leven, in geestelijke gemeenschap met onze Heiland.

Na in dit werk de grote lijnen van Gods Voornemen onderzocht te hebben, moeten we meer in het bijzonder de kenmerken van onze tegenwoordige tijd nagaan. En verder ook meer leren over de verschillende sferen van zegening en in hoe verre dit alles ons persoonlijk betreft. We hopen dit te behandelen in onze werken "Het Onderwijs van de Apostel Paulus" en "De Weg der Behoudenis".



Hoofdstuk 7 | Inhoudsopgave | Aanhangsel 1



Home
| Over LW | Site Map | LW Publicaties | Zoeken
Ontwikkeld door © Levend Water Alle rechten voorbehouden