Wanneer
de Opstanding en de Opname?
1. Inleiding
Sommigen menen dat de opname, waarvan
1 Thes. 4 spreekt, plaats heeft voor het begin der grote verdrukking, en
elk ogenblik kan gebeuren. Doch in de Angel-saksische kringen, die enige
tientallen jaren geleden zo de nadruk legden op de studie der profetie,
de toekomst van Israël en de komst van Christus, waren er ook die niet
konden aannemen dat die opname voor de grote verdrukking zou plaats hebben.
Ook nu nog is er verdeeldheid voor wat dit punt betreft, en beide opvattingen
worden door ernstige onderzoekers verdedigd. Voor iemand die tussen deze
twee opvattingen wil kiezen, zijn er, zoals in andere gevallen, meerdere
wegen:
- Hij neemt blindelings aan wat hem door ouders, familie, omgeving enz.
geleerd wordt;
- Hij heeft om de een of andere reden meer vertrouwen in de 'autoriteiten'
die de ene opinie verdedigen dan in anderen;
- Hij laat zich leiden door zijn gevoel en neemt dus de oplossing aan
die hem, schijnbaar ten minste, de grootste voldoening geeft;
- Hij heeft de waarheid lief boven al, gaat terug naar de Schrift
en is bereid, wat het ook kost, de oplossing te aanvaarden die hem geleverd
wordt door een biddend, ootmoedig en ernstig onderzoek, zonder vooropgezette
mening ondernomen. Dit wil niet zeggen dat hij dit onderzoek zal instellen
zonder rekening te houden met wat anderen reeds gedaan hebben. Vertrouwt
men dat de Heilige Geest hém zal helpen, die werkelijk de waarheid
lief heeft, dan moet men er aan denken, dat diezelfde Geest ook anderen
reeds geholpen heeft en hun resultaten dus nuttige wenken kunnen bevatten.
Doch al wat van mensen komt, zal hij weer aan de Schrift toetsen en
dit kan elke, geestelijk gezonde gelovige.
Er bestaat geen
twijfel dat deze laatste weg zelden gevolgd wordt, en dit is een der redenen
waarom men nooit vertrouwen mag stellen in een zekere zienswijze alleen
omdat ze veel aanhangers telt. Verder is nog op te merken dat sommige
zienswijzen wel aangenomen, of mogelijk geacht worden door 'autoriteiten',
doch dat ze het soms beter achten er niet over te spreken b.v. omdat een
andere opvatting nu eenmaal ingang gevonden heeft en men het gevaarlijk
acht voor 'eenvoudige' gelovigen te bekennen dat er geen eensgezindheid
heerst.
Hoe dikwijls komt
het ook voor dat zelfs een ernstige gelovige de moed niet meer heeft zijn
overtuiging nog eens weer aan de Schrift te toetsen zonder vooropgezette
mening? Men heeft jarenlang een zekere voldoening gehad door zo of zo
te denken, vooral omdat de kring waarin men zich bevindt ook zo denkt.
Waarom nu maar niet in vrede voortleven en alles vermijden wat tot discussie
kan leiden?
We stellen de lezer dus voor de vraag of hij de waarheid lief heeft boven
al en of hij bereid is ten opzichte van de tijd der opstanding de Schrift
weer eens te heronderzoeken. We hebben in Uit de Schriften de lezer
nooit gevraagd iets te geloven omdat wij het geloven, doch steeds
hebben we op de Schrift gewezen en zoveel mogelijk de middelen gegeven
om de onderzoekers in staat te stellen zich zelf een overtuiging te vormen.
We hebben ook nooit iets verdedigd omdat het 'nieuw' was, we hebben niet
roekeloos allerlei aangeboden dat indruk maakt. Nadat we door een grondig
onderzoek zelf overtuigd waren, hebben we gemeend anderen te kunnen dienen
en bovenal God te verheerlijken. We denken er steeds aan dat, in verband
met de geestelijke wapenrusting Gods tegen de geestelijke machten der
boosheid, Paulus in de eerste plaats zegt: "Staat dan vast, uwe lendenen
omgord hebbende met de waarheid" (Ef. 6:14). We trachten tevens
Paulus te volgen als hij ons vermaant de waarheid vast te houden in
liefde (Ef. 4:15).
In verband met dit laatste betreuren we het indien we sommigen leed aandoen
door hen misschien te doen twijfelen aan een opvatting die hen menige
troost gegeven heeft. Iets dat in strijd is met de waarheid, kan wel een
tijdelijke voldoening geven en in schijn veel zegen verspreiden, juist
zoals de zonde een zeker geluk geeft en satanische verleidingen heel 'geestelijk'
kunnen schijnen en tot massa-'opwekkingen' kunnen leiden; doch ten slotte
blijken we toch niet werkelijk geholpen te zijn met hetgeen in strijd
is met de waarheid. En bovenal is God niet verheerlijkt.
Ook inzake de opname
kunnen we schijnbaar iets verliezen als we onze geliefde opvatting prijs
geven voor een juistere, doch in werkelijkheid hebben we veel meer als
we de waarheid vasthouden. Juist als we onderzoeken zonder te denken aan
wat ons zal zegenen, zonder ons gevoel te laten beslissen, komen we met
de waarheid tot de grootste zegen. God is inderdaad waarheid, en liefde
tot de waarheid ten koste van alles, wil zeggen: meer gemeenschap met
God. Voor we van opstanding en opname spreken, zullen we iets nagaan over
Israëls verwerping, want dat is van belang voor ons onderwerp.
Home | Over LW | Site Map | LW Publicaties | Zoeken
Ontwikkeld door ©
Levend Water Alle rechten voorbehouden
|