De Heilige Schriften
II. Overzicht en structuren van "De Wet". GROEPERING. A1 Genesis. Het Begin. De Volken en het Grote Volk.
A2 Deuteronomium. Het einddoel van het Grote Volk. De tweede keer.
GENESIS. Het eerste boek laat ons het begin van vele dingen zien. Het begin der schepping, het begin der vernieuwing, het begin van de mens, het begin der mensheid, het begin van de volken, het begin van het Grote Volk, ja, het begin van het eind. In type dan. Wie Genesis, al is het ook in hoofdtrekken, verstaat, ziet zich de H.S. ontsloten. In dat boek liggen de wortels, het begin. Bijzonder van af Gen. 9 verbreden zich de wortels en verheffen zich tot stam boven de bodem der visie. We zien de volken opkomen en het "Groote Volk" Israël; we lezen van de tweelijn in Abram z'n loop nemend, de grondlijn van Israël verbreedt zich over Isaak en Jakob in de 12 zonen. In Jozef zien we de Wereldheerser, tot wie de gehele wereld komt om spijzen te verkrijgen en in en door wie het huis zijns vaders mede heerschappij erlangt. We stipten slechts iets aan. Te zijner tijd wordt dit nader uitgewerkt (zie reeks I en III).
We vinden in Genesis dus de Volken, Israël, Israëls toekomst, de Bruid, meerdere groepen. Een ding evenwel niet. We vinden er niet het Lichaam van Christus. De Bruid is vanzelf het Lichaam des Bruidegoms niet. Rebekka is niet het lichaam van lsaak. Ze zijn wel één vlees, maar niet één lichaam. Van het Lichaam moet het begin elders gezocht worden. Laat ons echter niet op een en ander vooruitlopen.
STRUCTUUR.
Ook hier zijn we schier hopeloos gebonden door de traditie en de algemene verbreiding. Zonder verlichting van Gods Geest, zonder algehele omkeer lil de gedachten zal men nimmer overgaan de gebrekkige Bijbelindeling te veranderen. Praktisch lijkt het ook onmogelijk. Eenmaal evenwel zal God Zijn verdeling naar voren brengen en het organisme van het orgaan van Genesis op Zijn wijze ontleden, zodat allen bekend worden met wat Hij als indeling wil. Thans kan dat alleen op kleine schaal naar voren gebracht worden. Dat deed de Companion Bible, waaraan we het volgende ontlenen.
Dit nader ontledend krijgen we:
De inleiding
De 11 geslachten
A2 D1 E1 2:4 - 4:26 De geslachten der hemelen en der aarde.
D2 E2 25:12-18 Ismaëls geslachten.
DE "GESLACHTEN" VAN GENESIS. Uit deze indeling blijkt, dat het woord toledooth altijd betrekking heeft op het deel dat volgt, niet op wat vooraf gaat. Gen. 2:4 is dus niet de samenvatting van Gen. 1:1 - 2:3, maar het opschrift van Gen. 2:4 - 4:26 en geeft ons inzicht in de twee geslachten, dat der hemelen, dat met Abel aanvangt, dat der aarde, dat in Kaïn begint. Elk van de 12 delen van Genesis is weer nader in te delen. Dat blijkt reeds uit de structuur, die we in deel I gaven. Het zou ons thans te ver voeren van elk van de 11 geslachten ook de structuur op te nemen. Genoegzaam blijkt evenwel, dat in de Schrift nog verborgenheden besloten zijn, die nieuwe perspectieven openen en de inspiratie bevestigen.
"t Is opmerkelijk, dat we niet lezen: Dit zijn Abrams geslachten. Indien de mens Genesis had geschreven, uit eigen aandrift, dan zou de vader der gelovigen ongetwijfeld in het midden gestaan hebben. Nu gaat hij schuil in Terach. Dan, het laatste woord is niet gesproken. De H. Schrift geeft niet 11, maar 14 geslachten. We lezen nog van de geslachten van Aaron en Mozes (Num 3:1) en van Perez (Ruth 4:18-22). En eindelijk: "Het boek des geslachts van Jezus Christus, den Zoon van David, den Zoon van Abraham" Mt. 1:1. En daarin is Abraham de eerste. Zo geeft de Heere hem een aparte plaats. Wij zouden hem de ereplaats gegeven hebben in Genesis. God doet dat in het geslachtsregister van Zijn Zoon! Ook hier een bewijs voor de inspiratie. Eerst genade - daarna ere.
EXODUS. Exodus is het boek van de verlossing. Deze verlossing is voor hen, die, "bij name" bekend zijn, d.i. de Heere reeds eerder hebben leren kennen in Zijn openbaring en Hem nu leren kennen in Zijn verlossende macht en liefde. Typisch bezien leert Exodus ons de eerste en tweede komst van Christus voor Israël. Mozes werd de eerste keer niet aangenomen, de tweede keer wel. Zo heeft Israël Zijn Verlosser bij de eerste komst niet aangenomen, maar zal het dat doen op de "tweede reis". Geestelijk genomen leert Exodus ons de persoonlijke verlossing van de zondaar uit de slavernij der zonde.
De structuur is als volgt:
A1 1:1 - 2:10 Israëls slavernij.
A2 15:1-21 Israëls slavernij. Einde.
LEVITICUS. Leviticus is het boek van de ware aanbidding. Alleen zij, die bij name bekend en verlost zijn, roept God om Hem te leren aanbidden. Alle typen hebben op die aanbidding betrekking, zoals die van Exodus op de verlossing. Geen enkel ander boek bevat zoveel woorden van de Heere: "De Heere sprak", 36 maal, "Ik ben de Heere", 21 maal (3 x 7), "Ik ben de Heere uw God", 21 maal, "Ik ben", 3 maal. Alles ziet hier typisch op Israël in de Wedergeboorte en geestelijk op Christus en de verlosten.
De structuur is deze:
A1 1:1 - 7:38 De offers en de wetten er voor.
A2 17:1-16 De offers en de eisen.
A3 26:1 - 27:34 De offeraars en hun plichten.
NUMERI.
De structuur is deze:
A1 1:1 - 4:9 Tellingen en rangorde, Wijze van legering en dienst.
A2 10:1-36 Reizen en orde.
A3 26:1 - 27:11 Tellingen en orde. Inbezitneming.
A4 32:1 - 36:12 Reizen en orde, Verdeling van, het land.
DEUTERONOMIUM. Deuteronomium geeft een overzicht van Israëls verleden, een blik in het heden van die dagen en een perspectief van Israëls toekomst. Het lied van Mozes (Hfdst. 32) kan als korte samenvatting van het boek beschouwd worden, de zegen van Mozes (Hfdst. 33) heeft betrekking op de dagen van het Nieuwe Verbond, als de Heere Koning zal zijn over Israël. Deuteronomium is typisch-profetisch voor Israël, geestelijk voor de gelovige.
De structuur is deze:
A1 1:1-5 Inleiding.
A2 34:8-12 Besluit.
|